بسیاری از کارآفرینان در خلق و ایجاد یک محصول جدید و منحصر بفرد مهارت دارند، اما تعداد زیادی از کارآافرینان از تعیین یا ایجاد بازاری که محصول یا سرویس آنها را تقاضا کند غفلت می ورزند.
اغلب شنیده می شود که کارآفرینان باجملاتی مانند:
- چون من محـصول را دوست دارم افــراد دیگـری هـم پیـدا می شوند که آنرا دوست داشته باشند.
- اگر دیگران میتوانند با فروش این محصول درآمد داشته باشند پس من هم می توانم .
- چون هیچ فروشگاهی در شهر من این محصول را نمیفروشد پس حتماً نیاز به آن وجود دارد و ...
وجود نیاز برای محصول خود را توجیه میکنند و این مرحله را نادیده میانگارند که اگر تحلیل بازار به صورت کاملتری انجام شود و کارآفرین از نتایج آن استفاده نماید، نرخ شکست کسب و کارهای جدید به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت. بدیهی است ضرورت تحقیق بازار بخصوص برای کارآفرینانی که قصد ارایه یک محصول جدید رادارند بیشتر است.
تحقیق بازار چیست؟
اساساً تحقیق بازار مشاهده عملکرد مشتریان به منظور درک این که عاملی توجه آنها را جلب می کند و نهایتاً نتیجه گیری کردن از این مشاهدات است. با بیانی رسمیتر تحقیق بازار را اینگونه تعریف میکنند: (تحقیق بازار، جمع آوری- ثبت وتحلیل سیستماتیک و هدفمند دادهها درباره مشکلات مرتبط با بازاریابی کالاها و خدمات است.)
چرا تحقیق بازار انجام میگیرد؟
اطلاعاتی که از تحقیق بازار بدست می آیند از آندستهای نیستند که تنها فایده آنها دانستنشان است و اصطلاحاً اطلاعات عمومی بشمار میرود، بلکه تحقیق بازار باید بتواند راهنمای شما در تصمیم گیریها ی استراتژیک کسب و کارتان باشد این تحقیق هنگامی ارزشمند است که بتواند منشاء درآمدی بیشتر از هزینهای که ایجاد کرده باشد. فرض کنید شما در یک بررسی به یکی از نیازهای پاسخ گفته نشده مشتریان پیببرید بر این اساس شما میتوانید محصول یا خدمت جدیدی ارائه دهید یا در محصول فعلی تغییراتی متناسب با این نیاز ایجاد کنید .
تحقیق بازار ارتباط شما با مشتریان فعلی و بالقوهتان برقرار میسازد و به شما کمک میکند تا فرصتها را در بازار تشخیص دهید. به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک خردهفروشی در یک موقعیت خاص جغرافیایی برپا کنید و متوجه شدهاید که هیچ خردهفروشی مشابهی در حال حاضر وجود ندارد، شما در واقع یک فرصت مناسب را یافتهاید. این فرصت هنگامی ارزشمندتر خواهد بود که درآن منطقه تعداد زیادی از افراد مناسب بازار محصول شما سکونت داشته باشند.
تحقیق بازار مشکلات بالقوه را هم کشف و شناسایی میکند. فرض کنید که قصد دارید در یک محل ساختمان احداث کنید ولی در تحقیقات بازار متوجه میشوید که درآن ناحیه تهیه تلفن برای واحدهای احداثی سخت است و مخابرات نیز درآینده نزدیک طرحی برای توسعه و تامین تلفن ندارد در اینجا شما مشکل بالقوه را تشخیص دادهاید که عبارت از دشواری احتمالی یافتن مشتری برای واحدهای ساخته شده است.
پس:
تحقیق بازار شما را در درارزیابی میزان موقعیت کمک و همچنین اطلاعات میتوانند نشانگرنیاز استراتژی های بازاریابی باشند. سوالاتی که که تحقیق بازار به ما جواب میدهند عبارتند از:
رقبای اصلی من کدامند وچگونه با من رقابت میکنند؟ جواب این دو سوال می تواند راههای رسیدن به موفقیت باشد.